international review of administrative sciences

Cooperative competition? The ambivalence of coopetition in territorial authorities

Abstract

Cooperative competition – coopetition – is a phenomenon whose influence extends to the sphere of territorial public management. Based on an initial questionnaire conducted among 252 territorial authority managers, an exploratory case study on inter-municipal cooperation in France’s Rhône-Alpes region, and an in-depth follow-up survey among 10 leaders, we analyse why and how cooperation between territorial authorities is advisable, despite the potential political rivalry between local elected representatives and the specific challenges of each territory, provided that they respect the principles of equity in governance and avoid conflicts of interest when managing their teams.

 

Points for practitioners

Our research shows the benefits of cooperation between competing territorial authorities, provided that they respect the principles of equitable management. This implies the need to distribute power equally among partners of all sizes, to take decisions collectively by a majority, or even unanimously when it comes to a change of governance, and not to infringe on the prerogatives of each partner, unless added value can be gained from pooling the efforts of territorial authorities.


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Cooperative competition ? The ambivalence of coopetition in territorial authorities
Assens C, Bartoli A, Hermel P (2019), Cooperative competition ? The ambivalence of coopetition in territorial authorities, International Review of Administrative Sciences, Vol. 85, n°3, 457–472.
0020852317720492.pdf
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Revue internationale des sciences de l'organisation - 2019/1 n°7

La renaissance de l’Afrique dans la mondialisation

Français

Quel rôle joue le continent africain dans la mondialisation ? En effet, au XXIe siècle, l’Afrique est l’un des continents les plus peuplé et l’un des plus richement doté en ressources naturelles. Dans le même temps, la majeure partie de la population n’accède pas aux bienfaits du libre échange mondial et subit au contraire les effets néfastes du réchauffement climatique, provoquant des situations de famine, de guerre civile et de crise migratoire. Pour sortir de cette ornière, les aides au développement économique ont montré leurs limites. Dans cet article, nous prônons une stratégie de réseau pour la renaissance de l’Afrique dans la mondialisation : à l’échelle des Etats pour atteindre une taille critique avec le reste du monde, à l’échelle des territoires pour développer des écosystèmes innovants, à l’échelle des diasporas pour bénéficier de la solidarité spontannée dans les communautés.

English

What role does the African continent play in globalization ? Indeed, in the twenty-first century, Africa is one of the most populous continents and one of the most richly endowed in natural resources. At the same time, the majority of the population does not benefit from the benefits of free trade worldwide and instead suffers the adverse effects of global warming, causing famine, civil war and migratory crisis. To get out of this rut, economic development aids have shown their limits. In this article, we advocate a network strategy for the revival of Africa in globalization : at the state level to reach a critical mass with the rest of the world, at the territorial scale to develop innovative ecosystems, at the level of the diasporas to benefit from the natural solidarity in the communities.


Revue internationale des sciences de l'organisation - 2019/1 n°7

Comprendre les terrains africains par une approche multiniveaux. La contribution des réseaux

Français

Le contexte socio-culturel africain est tellement particulier en raison de l’économie informelle et du rôle des communautés, qu’il nécessite de bâtir de nouvelles théories, qui ne figurent pas aujourd’hui dans le modèle du « mittelstand » allemand, dans le colbertisme français et l’administration par les règles, dans le patriotisme économique asiatique, dans la décision par consensus au nord de l’Europe, dans le capitalisme familial des pays latins, dans le leadership à l’américaine, etc. Pour atteindre cet objectif, la revue RISO encourage des approches de recherche qui combinent différents niveaux d’analyses (macro, méso et micro) en prenant en considération la psychologie des acteurs, la sociologie des groupes, la politique des décideurs, les leviers économiques de croissance, l’histoire des organisations. Les articles sur les réseaux figurant dans ce numéro thématique illustrent cette quête de mieux comprendre les terrains africains, en combinant de multiples niveaux d’analyse, dans la collaboration public-privé, dans la construction d’écosystème avec de multiples parties prenantes, dans le développement d’avantages concurrentiels entre partenaires et concurrents.

English

The socio-cultural context in Africa is so particular because of the informal economy and the role of communities, that it requires the building of new theories, which do not appear today in the German “mittelstand” model, in the French colbertism and rule-based administration, in Asian economic patriotism, in consensus-based decision in northern Europe, in family capitalism in Latin countries, in American-style leadership, and so on. To achieve this objective, the journal RISO encourages research approaches that combine different levels of analysis (macro, meso and micro) taking into account the psychology of the actors, the sociology of the groups, the policy of the decision makers, the economic levers of growth, the history of organizations. The network articles in this issue illustrate this quest to better understand African terrain, combining multiple levels of analysis, in public-private collaboration, in multi-stakeholder ecosystem building, development of competitive advantages between partners and competitors.

question(s) de management

histoire des réseaux sociaux : de l'ère du troc à l'économie collaborative

Cet article vise à dresser un panorama historique de la notion de réseau et de ses retombées en management. Issu de la sphère technique à partir de la théorie des graphes en mathématiques, le concept de réseau s’étend progres- sivement à la sphère sociale où les ramifications prennent forme dans le partage du capital social. Au gré des évolu- tions technologiques en matière de transport et de com- munication, le réseau social structure progressivement l’économie en réduisant l’incertitude des échanges par la confiance. Aujourd’hui, le réseau social prend une nouvelle dimension, comme un média social, à partir des plate- formes sur Internet qui fédèrent des milliards d’anonymes dans l’économie collaborative. En dépit de toutes ces évo- lutions au cours des siècles, le réseau conserve toujours la même fonction universelle : une structure de collaboration durable avec des intermédiaires gardiens de la confiance

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Histoire des réseaux sociaux
Assens C (2018), Histoire des réseaux sociaux de l’ère du troc à l’économie collaborative, Question(s) de Management, n°22, 13-23.
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techniques hospitalieres

le management en réseau au secours de l'hopital

Assens C (2018), Le management en réseau au secours de l’hôpital, Techniques Hospitalières, n°771, juillet-août, 41-50. 

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Le management en réseau à l'hôpital
Pour résoudre les multiples défis contradictoires de l’hôpital, il convient de travailler en réseau dans un cadre de confiance.
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revue de management et de strategie

"Le management stratégique d’un écosystème d’affaires : Le cas de la Confiserie du Tech"

 

Assens Christophe, Nobili Antoine, Rougier Lauren

 

Résumé

Le dirigeant d’une PME est souvent confronté à l’incertitude de l’environnement pour effectuer ses choix stratégiques. Pour réduire cette incertitude, le dirigeant de la PME doit être en mesure d’influencer et de développer l’écosystème d’affaires qui le relie à ses parties prenantes. Dans cet article, nous proposons une méthode de pilotage d’un écosystème qui consiste dans un premier temps à cartographier les parties prenantes qui gravitent dans plusieurs cercles concentriques autour de la PME. Dans un second temps, il s’agit d’élaborer un plan d’action pour consolider la relation de confiance avec les parties prenantes les plus influentes. Pour illustrer cette méthode de pilotage d’un écosystème, nous fondons un diagnostic sur un audit stratégique effectué auprès de la Confiserie du tech : PME familiale à fort ancrage territorial, spécialisée dans l’agro-alimentaire. A partir de ce diagnostic, nous mettons en évidence la nécessité pour la PME - Confiserie du Tech - de développer les liens de confiance avec les parties prenantes formant l’écosystème touristique à l’échelle régionale. Cette étude de cas illustre une méthode de pilotage d’un écosystème d’affaires, pour permettre à une PME d’augmenter son pouvoir d’influence dans l’environnement.

 

https://www.revue-rms.fr/Le-management-strategique-d-un-ecosysteme-d-affaires-Le-cas-de-la-Confiserie-du-Tech_a298.html

 

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Le management stratégique d’un écosystème d’affaires : Le cas de la Confiserie du Tech
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management international

L’agriculture durable. Comment réconcilier le public et le privé pour la gestion d’un bien commun

Auteurs

Assens Christophe, Coleno François

 

Date de parution : Été 2017

Volume 21 - Numéro 4 - Pages 136-145

 

L’agriculture durable. Comment réconcilier le public et le privé pour la gestion d’un bien commun.

RÉSUMÉ: Face au réchauffement climatique, à l’augmentation de la population mondiale et aux demandes sociétales il est nécessaire de repenser la diffusion des innovations agricoles en impliquant tout les maillons de la chaîne de valeur agro-alimentaire et en leur fournissant un bénéfice équitable. Dans cet article nous présentons la gestion collective d’une filière du fait d’une gestion en bien commun d’une innovation variétale (la pomme Ariane®). Cette modalité de gestion est permise par un partenariat public-privé original entre un institut de recherche public (l’INRA) et les acteurs de la chaîne de valeur.

Mots-Clés : bien commun, agriculture durable, réseau public-privé, innovation, pomme. 

 

Sustainable Agriculture. How to Conciliate Public and Private for a Common Good Management.

ABSTRACT: In front of global warming of world demography increase, and of social demand it is important to redesign agricultural innovation process involving the stakeholders on the food-processing value chain providing them a fair profit. In this article we analyze the collective management of an agricultural supply chain allowed by the management of an cultivar innovation (the Ariane® apple) as a common good. Such a management is due to an original public private partnership between a public research institute (INRA) and the member of the value chain.

Keywords: common good, sustainable agriculture, public-private network, innovation, apple.

 

Agricultura sostenible. Como conciliar público y privado para la gestión de un bien común

RESUMEN: Ante el calentamiento global el aumento de la demografía mundial y de la demanda social, es importante rediseñar el proceso de innovación agrícola involucrando a las partes interesadas en la cadena de valor del procesamiento de alimentos, proporcionándoles un beneficio justo. En este artículo analizamos la gestión colectiva de una cadena de suministro agrícola permitida por la gestión de una innovación de cultivar (la manzana Ariane®) como bien común. Esta gestión se debe a una original asociación público-privada entre un instituto público de investigación (INRA) y el miembro de la cadena de valor.

Palabras clave: bien común, agricultura sostenible, red pública y privada, innovación, manzana


china usa business review

What conditions for an appropriate public coopetition : the case of french local government

Authors :

Assens Christophe, Bartoli Annie, Hermel Philippe 

 

ABSTRACT

“Coopetition” is a phenomenon, generally studied in market economy (Nalebuff & Brandenburger, 1996), which establishes the necessity to unify opposing forces to confront a common threat or to gain a collective competitive advantage. Thus “coopetition” is derived from strategy of a network where it is neither about attaining a critical size nor of competing to eliminate its adversaries. It is, rather, a question of collaboration with the competition to protect the common good from destructive channels of activity, whether from a profession or from a technology. This article presents the concept of “coopetition” in the sphere of public territorial management as inspired by the theoretical works by Bengtsson and Kock (1999; 2000). The research question is to understand what extent collaboration in competition is a generalized practice, not only in the sphere of market economy, but equally in the management of local government. Relying on the study of an exploratory case devoted to the cooperation of 169 communes in the Rhone Alps, completed by an investigative team of nearly 250 territorial directors, the main results of the research are the following ones: within the limits of the field of investigation, the observations of public management regarding “coopetition” processes validate the current theory of private management. More precisely, “coopetition” among local authorities proves advantageous for protecting the common good, the well-being, of a territory, by zeroing in on initially non-compatible objectives among the territorial strata. The conditions for such outcomes rely on equality of principals in governance and avoidance of conflicts of interest in management teams.

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Assens C, Bartoli A, Hermel P (2017), What conditions for an appropriate public Coopetition ? The case of French Local Government, China-USA Business Review, Vol. 16, n°. 5, 201-209.
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revue gestion